Monday, May 27, 2019

Installment #2: The Mitzvot of Torah Study (for Men and Women) – PART 1



(עברית למטה)

When looking at the various sources re: women and learning, we notice several things. We'll notice that there is a diverse and drastic difference of opinion; we'll notice the Sages addressing it from many different angles. Is it a question of intelligence? Is the point of learning to equip someone with the knowledge and information in order to practice correctly? Is it a means to express devotion to Hashem? Is the objective to make someone a repository of Jewish heritage? What the heck is this mitzvah and how are women meant to relate to it?
 
Halachically-speaking, Torah-learning is NOT one monolithic mitzvah, but serves 3 different functions and hence, 3 categories of mitzvot. This clarification also explains much behind the differing opinions - they are not arguing vaguely but rather within a specific context.

The 3 categories of mitzvot connected to learning Torah:

1. Limud halachot ha-tzrichot la-hen (learning the laws they need) - learning as informative preparation for the purpose of observance.

A little known fact is that EVERY HUMAN is obligated to study the laws in order to know how to perform them correctly. I say every human because the Rebbe points out in one of his Shavuos sichas (1970 or 1971) that Gentiles are obligated to study the Torah of the 7 Noahide laws in order to know how to perform them. [And ftr, Rabbi Weiner wrote the Shulchan Aruch of the Noahide laws: http://www.noachide.org.uk/Books/books.html]

2. Mitzvat Chinuch (the commandment of education) - learning as education in order to train and instruct the next generation.

Imy"H, Installment #4 will be devoted entirely to elucidating this mitzvah.
 
3. Yegia/Amal ba-Torah (Toiling in Torah study) - learning as a meditative technique to refine and harness one's consciousness and bind it to G-d.

Men are obligated in all 3 and women are exempt only from the 3rd. Exempt does NOT mean forbidden - it just means she is not penalized for failing do so (unlike a man who is). Exempt DOES mean that it is superfluous for her - in her quest for self-rectification, as performing this will not challenge her out of her comfort zone (quite the opposite) and enhance her service of Hashem. Rambam writes that women may perform the third mitzvah and that they are rewarded for it, but less than a man because they are exempt (and thereby have less resistance to overcome to do it. See Hilchot Talmud Torah ch. 1:13).

Women also have a 3rd Torah-learning-related mitzvah they are commanded to do: enabling Torah learning. The gemara (Brachot 17a) says it like this: "What are women rewarded for? [With regard to Torah study as vehicle for personal-rectification, aka what ARE they obligated to do.] For making their sons accustomed to going to synagogue [where they used to learn Chumash] and for sending their husbands off to the Beit Midrash."

What does it mean to be a facilitator? It means to nurture the motivation to learn – aka strive for personal refinement. (Side point: I know the Litvish world has interpreted 'facilitator' as 'benefactress' – financial support - but the Rebbe does not define it this way.) It is to emulate G-d almost literally because that is what He does for us – supporting us in every way, at His own expense, without it detracting from His greatness. The sign of a truly powerful person is one who empowers OTHERS.

There is another crucial element to this topic that will be covered in the next installment be"H. TBC…
 
***********************************************************************
 
המצוות של לימוד תורה – חלק א'
כאשר מסתכלים על המקורות השונים לגבי לימוד תורה של נשים, אנו שמים לב לכמה וכמה נקודות. נשים לב שקיימת קשת רחבה וקיצונית של גישות כלפי הנושא; נשים לב שחז"ל מתסכלים על הנושא מזויות מגוונות. האם זו שאלה של מנת-משכל? האם מטרת הלימוד היא להעביר מידע טכני איך לשמור את המצוות? האם זה אמצעי לדבקות בה'? האם המטרה היא להפוך בן-אדם לאנציקלופדיה של מורשת ישראל? תכליס, מה המצווה הזאת של לימוד תורה ומה הקשר שלה לנשים?!
 
מבחינה הלכתית, לימוד תורה אינה מצווה אחת מעורפלת אלא משרתת שלש מטרות שונות, וזה מתבטא בשלש מצוות שונות. נקודה זו מסבירה את תשתית המחלוקות של חז"ל בנושא זה – הם אינם מתווכחים בצורה כוללנית, אלא כל ויכוח מתנהל על פני רקע מסוים.
 
שלשת הקטגוריות של מצוות הקשורות ללימוד תורה: 
 
 1. לימוד תורה הצריכות להן – לימוד כהכנה לשמירת מצוות
 
כל בן-אדם – כן, כולל אינם יהודים - חייב במצווה זו! הרבי כותב במפורש בשיחה שלו לחג השבועות שגם גויים חייבים ללמוד את הלכות 7 מצוות בני נח כדי לקיים את המצוות שלהם כראוי. [סתם דרך אגב: הרב ויינר שיחי' הוא המומחה העולמי בנושא, וכתב שולחן ערוך של מצוות בני נח ועוד ספרים רבים באנגלית לעזור להם לקיים מצווה זו. הידעתן? http://www.noachide.org.uk/Books/books.html]
 
2. מצוות חינוך – לימוד כמכין ומחנך את הדור הבא
אדון במצוות זו בפרק #4 בע"ה.
 
3. יגיע/עמל בתורה – לימוד כאמצעי לעידון הנפש ודבקות בבורא.
גברים חייבים בכל שלשתם, ואילו נשים פטורות רק בשלישי. "פטורה" זה לא אומר שאסור להן, אלא רק שהן אינן חוטאות אם הן אינן מקיימות מצווה זו (בניגוד לגבר). "פטורה" זאת אומרת שמצווה זו אינה מועילה לה, אינה עוזרת לה בתיקון שלה, שעשיית המצווה כן אמורה לגרום. רמב"ם כותב שמותר לנשים ללמוד תורה (בצורה של #3) והן אכן מקבלות שכר על זה, רק הן מקבלות פחות שכר מגבר כי הן בגדר "אינן מצוות ועושות."
 
 גם לנשים יש מצוות שלישית הקשורה ללימוד תורה שהיא אכן מצווה לעשות – לאפשר/לסייע למי שעמל בתורה – דווקא בניה ובעלה. ככתוב בגמרא (מסכת ברכות יז, א - תרגום שלי של הארמית) "במה נשים זוכות? [במובן של איך הן מקבלות שכר על יגיע בתורה] שהן מרגילות את בניהן ללכת לבית כנסת [ששם היו לומדים חומש] ואת בעליהן לבית המדרש." מה זאת אומרת לאפשר או לסייע ביגיע בתורה? זאת אומרת לטפח את המוטיבציה להיות עמל בתורה. (דרך אגב: העולם הליטאי מפרש את תפקידו כתומכת ביגיעת התורה במובן כספי אבל הרבי אינו מפרש את זה כך כלל.) כאשר אנו תומכות בעמל בתורה של מישהו אחר, אנחנו הולכות בעקבותיו של ה', הרי כך הוא נוהג: הוא תומך ביצוריו, על חשבונו, בלי שהנתינה גורעת מגדולתו כלא נימה. סימן של בן אדם באמת עוצמתי - זה מישהו שמעצים אחרים.
 
קיימת נקודה נוספת בדיון זה, שאדון בה בפרק הבא בע"ה.
 
 

No comments:

Post a Comment